تاريخ انتشار : 1402/05/01 - 17:00
كد :36
پاراشوت کلایمر
پاراشوت کلایمر یا سیستم ترمز اضطراری یکی از قعات مهم و اصلی دستگاه کلایمر به شمار می آید که بریا امنیت بیشتر در دستگاه کلایمر نصب می شود.
پاراشوت کلایمر (سیستم ترمز اضطراری ) بر روی کارسینگ نصب می شود. یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قسمت های کلایمر می باشد که جهت متوفف کردن سبد کلایمر و یا وزنه تعادل کلایمر مورد استفاده قرار می گیرد. پاراشوت کلایمر در دو نوع یک طرفه و دو طرفه موجود می باشد که در دستگاه های کلایمر تعبیه می شود. که ما در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از قطعات ایمنی و حیاتی کلایمر یعنی پاراشوت کلایمر آشنا نماییم.
پاراشوت کلایمر چیست؟
سیستم پاراشوت کلایمر و یا سیستم ترمز کلایمر که اصطلاح علمی آن ترمز گریز از مرکز می باشد. این سیستم به سرعت حرکت دستگاه کلایمر حساس می باشد و به محض اینکه سرعت حرکت دستگاه کلایمر از یک حد معین شده که معمولا برای کلایمر های بالای 11 متر در دقیقه است فراتر رود وارد عمل می شود و با توجه به اصل شتاب و گریز از مرکز وزنه های تعادل وارد عمل می شوند. با استفاده از سیستم پاراشوت در صورت افزایش سرعت حرکت کلایمر وارد عمل می شود و کل مجموعه را بر روی سیم بکسل مستقل ایمنی قفل می کند.
همان طور که گفته شد پاراشوت در دو نوع یک طرفه و دو طرفه موجود می باشد که پاراشوت یک طرفه قابلیت توقف کلایمر را فقط در هنگام سقوط کلایمر دارد ولی پاراشوت دو طرفه می تواند در هنگام بالا رفتن و سقوط کلایمر وارد عمل شود و دستگاه کلایمر را متوقف کند.
این قطعه در دستگاه کلایمر تعبیه می شود تا ایمنی دستگاه را افزایش دهد. بیشترین کاربرد پاراشوت کلایمر زمانی می باشد که دستگاه کلایمر به هر دلیلی سرعتی بیشتر از سرعت حد مجاز خود دارد و در این صورت پاره شدن سیم بکسل و سقوط کلایمر وجود دارد.
نحوه عملکرد پاراشوت کلایمر
حرکت پلت فرم کلایمر به وسیله سیم بکسل تعبیه شده در دستگاه به سمت بالا و پایین صورت می گیرد. در هنگام قطعی برق و یا سقوط کلایمر برای متوقف کردن دستگاه کلایمر از سیستم ترمز ایمنی یا همان پاراشوت استفاده می کنند. زمانی که سرعت کلایمر بیشتر از یک متر در ثانیه برسد سیستم پاراشوت وارد عمل می شود و طی انجام فرآیندی سبد دستگاه کلایمر را متوقف می کند. این پاراشوت به وسیله گاورنر یا سیستم کنترل کننده سرعت بالا در مواقعی که سرعت کلایمر از حد مجاز فراتر می شود فعال می گردد. سیستم پاراشوت از گاورنر دستور توقف را دریافت می کند و فعال می گردد در نتیجع بر روی وزنه های تعادل قفل شده و حرکت کلایمر را متوقف می کند.
به طور کلی می توان گفت که وظیفه اصلی سیستم پاراشوت دستگاه کلایمر متوقف کردن کلایمر در مواقع خطر و جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیر می باشد.
انواع پاراشوت کلایمر
امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز دستگاه کلایمر دستگاه های کلایمر با سرعت حرکت متفاوت تولید می شوند. از این رو هر دستگاه کلایمر پاراشوت یا ترمز اضطراری مخصوص بهخود را نیاز دارد از انواع سیستم پاراشوت کلایمر می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- پاراشوت با عملکرد آنی
- پاراشوت با عملکرد ضربه گیر
- پاراشوت با عملکرد تدریجی